Pages - Menu

May 18, 2010

Mekanisme agih ganjaran guru cemerlang perlu jelas



NUTP risau cetus pertikaian, tidak puas hati sesama rakan sekerja

Pertubuhan guru menyokong inisiatif kerajaan menyediakan ganjaran wang tunai kepada pendidik yang mencapai Indeks Petunjuk Prestasi (KPI), mulai tahun ini, tetapi meminta Kementerian Pelajaran menggariskan mekanisme pengagihannya secara jelas bagi mengelak timbul pertikaian sesama rakan sekerja di sekolah kelak.
Selain itu, mereka juga berpendapat, peluang meraih ganjaran itu terbuka sama rata antara guru di semua sekolah, termasuk yang tidak memiliki kemudahan lengkap di kawasan luar bandar, melalui penggunaan daya kreativiti untuk mencapai prestasi cemerlang ditetapkan.
Bagaimanapun, orang ramai diingatkan supaya jangan mempunyai persepsi negatif bahawa guru terlalu dimanjakan berikutan pemberian insentif istimewa itu kerana hakikatnya ganjaran itu masih tidak setimpal dengan pengorbanan dan beban tugas berat yang dipikul mereka.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan, berkata guru berterima kasih kepada kerajaan atas peruntukan ganjaran menerusi tawaran baru itu yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sempena sambutan Hari Guru 2010 Peringkat Kebangsaan Ke-39 di Pahang, kelmarin.

“Kementerian perlu menetapkan mekanisme pengagihan seragam untuk semua sekolah, termasuk dalam menangani beberapa senario berlainan antara guru seperti dari segi perbezaan beban tugas, supaya tidak tercetus pertikaian atau saling tidak berpuas hati mengenai ganjaran diperoleh,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah Malaysia (PKPSMM), Azam Md Atan, berkata tidak mustahil untuk sekolah di luar bandar dan pedalaman mencapai KPI ditetapkan jika seluruh warganya sedia berubah, saling bekerjasama erat, serta bersikap proaktif dengan memanfaatkan kreativiti secara optimum.
Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia (GMGBM), Ruslan Madon, berkata matlamat sekolah mencapai prestasi cemerlang memerlukan usaha berterusan, selain mendapat kerjasama seluruh warganya dan juga sokongan ibu bapa.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohamed Sabri Mohd Arsad, berkata secara keseluruhan, insentif itu masih tidak setimpal dengan beban kerja guru yang semakin berat.

Namun, kami tetap bersyukur dan guru bukan mengharapkan imbuhan atau kenaikan pangkat semata-mata, tetapi menginginkan persekitaran tempat kerja ditambah baik supaya lebih selesa serta kondusif untuk proses pengajaran dan pembelajaran, katanya.

berita harian

1 comments:

Anonymous said...

Bagaimana saya meminta Anda untuk rincian lebih lanjut? needda posting Great tahu lebih banyak ....

 

Template by BloggerCandy.com