Pages - Menu

September 15, 2009

1000 bulan VS 1 cabaran

1 Bualan tentang 1000 Bulan & Surat Layang Pengganti Kad Raye tahun ni..
By: tok misai

Salam sejahtera cikgu-ckigu IPGM KDRI, panas-panas…..Kad Raye tak dapat Surat Layang berkunjung tiba...ape citer nie cikgu,sebelum tu starting nie tok nak wish tahniah bangat kat pasukan nasyid Al-Ikhwan yang Berjaya menjadi johan pertandingan nasyid antara institute perguruan peringkat zon timur baru-baru ni. Tok memang dah dapat agak bahawa kumpulan Al-Ikhwan sekali lagi akan mengharumkan nama IPGM KDRI apabila mendapat gelaran juara dalam pertandingan nasyid tu. Soal adil ke , berat sebelah ke, advantage ke tak timbul langsung sebabnya pertandingan kali ini di hakimi oleh 9 orang juri hakim dari 4 buah institut yang terlibat antaranya IPGM Tengku Ampuan Afzan, Sultan Mizan, Kota Baharu dan Dato Razali Ismail. Tahniah buat seluruh warga IPGM KDRI.
Nah ini munkin hadiah istimewa dari Allah buat pasukan Ikhwan yang iat berlatih dan juga sebagai mengubat lara dan luka di hati Tuan Pengarah IPGM KDRI yang selama ini sering berduka dengan sikap segelintir cikgu-cikgu yang tidak dapat diduga justeru bertindak diluar batasan. Apa tidaknya baru-baru ini tok ade dapat khabar angin kononnya pihak pentadbir IPGM KDRI menerima satu surat laying. Waaah…. Apake jadahnya semua ni cikgu-cikgu…? Hehe kesian laa kat Tuan Pengarah dan barisan kepimpinan pensyarah yang selama ini bertungkus lumus membantu kita dalam pelbagai urusan. Tok faham dan tok juga akui walaupun banyak jga ketidakpuas hatian yang melanda jiwa yang selama ini banyak bersabar dan kadang-kadang rebut badai bertandang di sanubari kerana mungkin beberapa keputusan atau peraturan yang dibebankan kepada cikgu-cikgu.
Namun begitu kita sebagai cikgu-cikgu tidak seharusnya mengambil jalan singkat dengan bertindak secara tidak professional menghantar surat layang atau apa sahaja bentuk kiriman yang menunjukkan rasa ketidakpuas hatian kita sebagai penuntut di institute nie.. come on cikgu… be gentleman beb.. apa yang salah dan patut ditegur maka tok suka menyarankan untuk kita belajar bertindak mengikut saluran yang betul tanpa menyusahkan sesiapa mahupun diri sendiri. Tok rasa semua pasti tahu tentang “karma” maksud tok dunia ini ibarat roda.. sekejap kita di atas sekejup je lagi kita berada di bawah pula. Hari ini kita hantar surat laying kat orang, mungkin 10 tahun 20 tahun akan datang kan..mase tu cikgu-cikgu pun dah jadi pengarah institute kot-kot laa cikgu pulak yang akan dapat surat laying daripada orang yang tak puas hati dengan cara cikgu mentadbir pula. Jadi maksud tok kalaulah ada sebarang rasa tak puas hati ke, apa ke bawa-bawa lah berbincang molek-molek. Indah sungguh bidalan dahulu yang mengatakan “bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat”. Dalam agama sekali pun kita di anjurkan untuk berfikir dan bertindak dengan penuh hikmah kerana sesungguhnya kita adalah bersaudara. Oleh itu tok cume nak suggest laa kat sape-sape yang sukarela hari tu hantar surat layang hari itu kan, apa kata kali ini hantar pulak KAD RAYA kat pengarah dan seluruh kepimpinan IPGM Malaysia ni tanda terima kasih kerana kita sebenarnya bersyukur kerana kita sebahgian dari seluruh wakil cikgu-cikgu yang ada kt Malaysia ni. Tapi tok faham sememangnya yang namanya pun spesis manusia ni hanya pandai mengomplen dan mengkriktik jew.. jarang sangat yang memuji dan berterima kasih. Jadi manfaatkan sisa terakhir ramadhan ini sebaiknya. Untuk kebaikan kita semua insyaallah.
Apa yang tok nak ketengahkan kali ni adalah berkait rapat dengan bulan ramadhan yang sudah hampir meninggalkan kita ni. Dalam bulan ramadhan ini dikisahkan dengan satu rahsia benar dengan wujudnya satu malam yang fadhilatnya seumpama 1000 bulan. Tok sangat tertarik dengan satu tazkirah ringkas yang disampaikan oleh al-fadhil Ustaz Suhaimi dari JAPIM. Biarpun ketia menyampaikan tazkirah hari itu, tokdapat lihat raut wajah yang kemurungan isyarat menunjukkan al-fadhil kurang sihat. Tazkirah menyebutkan tentang peluang untuk cikgu-cikgu menyumbangkan derma di bulan ramadhan dan kesungguh cikgu-cikgu mendapatkan cinta Lailatul Qadr… dalam tazkirah baru ini al-fadhil suka mengajak para pendengarnya untuk menyumbangkan dana kepada mana-mana pihak yang uzur dari sudut dana ekonominya. Apa yang tok Nampak dari yang tersirat ialah untuk mengajak kita semua cikgu-cikgu sama-sama membantu dana Balai Islam Al-Muttaqim yang akhir-akhir ini seperti dilanda virus H(wang) N(wang). Kekurangan dana dari pihak yang bertanggungjawab menyebabkan majlis Khatam Al-Quran yang dilaksanakan hampir setiap tahun dan menjadi aktiviti tahunan bagi Biro agama dikhabarkan terpaksa di batalkan kerana H(wang) N(wang). Hilang wang Nak Wang.
Namun bukanlah tok nak gambarkan betapa dhaifnya kedudukan ekonomi Balai Islam cume apa yang lebih cantik kalaulah kita dapat membantu dengan kadar sumbangan biarpun kecil nilainya asalkan sama-sama membantu. Sikit-sikit tapi ramai yang menyumbang lama-lama jadi bukit Wang. Maksud tok jumlah derma kecil tapi pendermanya ramai maka banyaklak kutipannya. Ingatlah bahawa sumbangnya ini bukan sahaja untuk belanja dunia tetapi juga hitungan sebagai bekalan diakhirat.. akhir daripada tok jom pakat cari cinta Lailatul Qadr, bersihkan hati dengan menjadi dermawan, jauhi surat layang insyaallah hidup aman,dapat berkat daripada Allah…hehe

0 comments:

 

Template by BloggerCandy.com